Suwung Meningkatkan Hasil Hipnoterapi

Bagi seorang praktisi Hypnotherapist, dengan rajin mempraktekkan tekhnik Suwung Meditation, ternyata sangat efektif dalam membantunya menemukan solusi bagi kliennya. Dan bahkan dalam aspek lebih jauh, Resonansi getaran yang dipancarkan oleh sang terapis itu sendiri ketika dia mengakses kesadaran Suwung saat praktek, dia bahkan dapat memberikan efek kesembuhan yang lebih cepat pada klien.

Apakah yang saya sampaikan di atas hanyalah omong kosong dan isapan jempol belaka, atau sekedar berkhayal.? Tentu saja tidak. Sudah banyak siswa saya yang membuktikan dahsyatnya Metode Suwung Reconnection ini. Salah satunya adalah Tn. Hizam Idris, seorang Konsultant dan juga Hypnotherapist dari Kuala Lumpur, Malaysia. ( Telegram : https://t.me/Hizam_Idris )

Dan berikut ini kisah yang beliau Kongsikan di Forum Jagad Rejeki Crystal https://t.me/gendonworld .

Kisah 1 :
Malam tadi sebelum saya melakukan hipnoterapi untuk seorang Client, saya melakukan suwung selama lebih kurang 10 minit.

Saya dapati amat mudah melakukan induction dan client masuk ke dalam trance dengan cepat dan dalam.

Sewaktu melakukan sugesti, saya selang selikan dengan jeda suwung. Jadi sugesti yg diberikan menjadi amat bersahaja dan perlahan. Saya hanya berserah tanpa banyak berfikir dan cuma katakan apa yg diilhamkan dari dalam.

Sepanjang sesi terapi saya juga amalkan suwung awareness.

Client dapat menerima sugesti dgn amat baik. Malah tingkatan absorptionnya lebih tinggi jika dibandingkan dgn terapi sebelumnya.

Client amat berpuas hati.

Terima kasih Pak Edi.

Dikisahkan tanggal : 24.04.17 ; jam 10:12

Kisah 2 : Kongsi Pengalaman: Kesan Suwung dalam Rawatan Hipnoterapi

Alhamdulillah. Semalam berpeluang melakukan rawatan hipnoterapi terhadap seorang mangsa penderaan seksual kanak kanak (Child Sexual Abuse - CSA). Mangsa sekarang berusia lewat 20an dan perkara tersebut berlaku beberapa kali sewaktu beliau masih kecil (6 tahun - 11 tahun). Dia seorang warganegara Maldives yg menuntut di sebuah universiti di Kuala Lumpur.

Oleh kerana ini kali pertama saya merawat kes seperti ini dan cuma tahu dalam masa yg terdekat sahaja, saya hanya berpeluang utk browse di internet tentang terapi untuk kes CSA.

Menurut cerita wanita itu, dia tidak pernah memberitahu sesiapapun sebelum ini tentang kejadian buruk tersebut kerana bimbang tiada siapa mempercayainya. Tetapi sejak akhir2 ini emosi trauma yg dipendam sekian lama kerap muncul semula secara mendadak sehingga memberi kesan buruk terhadapnya. Mungkin setelah melihat dari jauh berkali2 saya melakukan terapi terhadap klien tetap saya yg juga merupakan tuan rumah condo sewanya, dia memberanikan diri untuk bercerita dgn client saya itu lalu saya dipanggil untuk membantu wanita tersebut.

Kerana kurangnya pengalaman terhadap rawatan mangsa CSA dan masa yg amat singkat utk membuat rujukan terperinci, saya mengambil keputusan untuk melakukan meditasi suwung sebelum melakukan rawatan.

Sewaktu memulakan sesi, saya meminta wanita tersebut untuk bercerita pengalamannya. Sambil dia bercerita dan menangis, saya melakukan jeda suwung dan suwung awareness berulang2. Walaupun sedih mendengar ceritanya, saya terus mengajukan soalan demi soalan dan dijawab pula dengan jelas oleh wanita itu. Mengikut apa yg sempat saya baca di journal2 terapi di Barat, mangsa CSA biasanya berselindung dan tidak terus menerus mahu mendedahkan kisah silamnya. Wanita itu pun hairan kenapa dia boleh menjadi begitu berterus terang kerana dia tidak pernah bercerita sedikitpun kepada sesiapa sebelum ini.

Ketika memulakan terapi, saya memberikan penerangan tentang cara2 minda bekerja dan kaedah2 hipnoterapi kepadanya. Oleh kerana beliau tidak pernah melakukan terapi seperti ini dia memilih teknik kombinasi 'the grey room therapy' dan 'forgiveness therapy' yg saya cadangkan.

Alhamdulillah sesi terapi berjalan lancar sekali. Tiada resistance walaupun agak tersekat2 beberapa kali. Dia dapat mematuhi arahan dan saranan sebaik mungkin walaupun pada mulanya dia agak sukar utk fokus. Daripada tangisannya yg menyedihkan apabila mengeluar dan membuang emosi2 negatifnya; bertukar kepada kelegaan dan seterusnya tampak berseri2 setelah ditanamkan saranan2 positif. Ajaib sekali, beliau dapat memaafkan pesalah2 tersebut dgn baik, malah bersedia pula untuk menerima kehadiran seorang teman lelaki untuk menjadi suaminya kelak.

Terima kasih Pak Edi atas teknik2 SUWUNG dan juga material2 SMC yg diajarkan. Terima kasih juga kpd TUN dan sekalian guru2 yg mengajarkan ilmu2 yg bermanfaat kpd saya. InsyaAllah, saham daripada ilmu yg kalian berikan itu dapat berkembang ke negara Maldives tidak lama lagi kerana wanita ini berhasrat utk menjadi inspirasi, rujukan dan panduan utk wanita2 mangsa CSA di negaranya apabila dia pulang kelak.

Syukur. Alhamdulillah.

Nb.
the grey room therapy.
Teknik itu saya belajar dari David Snyder, NLP Master Practitioner and trainer dari California. Client dibimbing menerusi hypnosis masuk ke dalam sebuah bilik yg penuh dgn kertas kertas yg tergantung di dinding. Kertas2 tersebut mempunyai warna yg disukai dan tak disukai mewakili memori2 beremosi positif dan negatif. Client diminta menggunakan kedua tangannya utk mencabut dan mengoyak kertas yg mengandungi memori beremosi negatif lalu di keromokkan sepuas hati dan dicampak ke unggun api yg berada di hadapan client tersebut sehingga habis di didinding tersebut. Ketika itu si hipnoterapist akan mengoyak dan mengkeromokkan kertas mengikut pergerakan tangan client utk menghasilkan bunyi yg real. Saya telah mencuba beberapa kali teknik ini kepada clients yg mengalami luka batin dan didapati amat berkesan.

Dikisahkan tanggal : 27.05.17, Jam 15:32 WIB

Apa itu Suwung..? Baca di sini :
Suwung Meningkatkan Hasil Hipnoterapi Suwung Meningkatkan Hasil Hipnoterapi Reviewed by Edi Sugianto, C.Ht., MNLP on 19.42 Rating: 5

Tidak ada komentar:

Diberdayakan oleh Blogger.